Körleşme Paneli / Blindness Panel
Bu yılın teması körleşme. Nedir bu körleşme? Hangi filmler üzerinden rahatça tartışılabilir? Biz düşündük ki Paris Texas, Cameraperson bize uyar. Yeni olarak nitelendirebileceğimiz Abluka ve Hayat Var öylesine iyi örnekler ki onları seçkiye almadan edemedik. İzleyici bir başka açıdan bu filmlere baksın istedik. Nasıl başlamalı? Kameranın görüş açısı ile izleyicinin görüş açısı çakışmadığında kısmi göreme başlamış demektir. Griffith’in kamerayı izleyicin bakış açısına göre düzenlemeyi bırakıp filmsel uzayı paramparça ettiği günden bu yana kısmı görme var. Bir kısım görülüyor bir kısım ise görülmüyorsa körleşme vardır. Sinemayı dil yapan da bu görüş açılarının çeşitliliği değil mi? O “bütünü” kısmi gösteren yakın çekimler montajla bir araya geldiklerinde göstermediklerinden ötürü anlamı oluştururlar. Sinema gösterdiğinden çok göstermediğinden ötürü anlam yaratıyor. Bu konuyu filmler üzerinden tartışmak çok keyifli olacak diye düşündük bu etkinliği düzenlerken. Filmler göstermediklerini nasıl oluyor da gösterdiklerinden daha güçlü kılıyorlar.
Katılımcılar: Seçil Büker, Şeyma Balcı, Aslı Gön
The theme of this year's festival is blindness. What is this blindness? Though which films it can be easily discussed? Paris Texas and Cameraperson are fine for us. The recent ones, Abluka and Hayat Var are such good examples that it would be unfair to not include them. We want the viewers to see these films from a different perspective. How should we begin? When the viewpoint of the camera and the view of point of the audience do not overlap, partial seeing begins. From the day Griffith stopped aligning the camera in parallel to the audience's viewpoint and smashed the filmic space onward, there exists partial seeing. If one part can be seen and the other cannot be seen, then there is blindness. Isn't it the variety of these viewpoints that makes the cinema a language. Those close-ups that display “the whole” as partial , present the content when blended together though montage due to what they do not display. Cinema creates more meanings due to what it does not display, compared to what it displays. When arranging this event, we taught that it is going to be a real fun to discuss this subject through the films. How come do the films make what they do not display stronger than what they do display.
Participants: Seçil Büker, Şeyma Balcı, Aslı Gön
Yer / Venue: Kızılay Büyülü Fener
Gün/Date: 27 Nisan Perşembe/27 April Thursday 2017
Saat / Time: 16.30