Gölgenin Seyri / Türk Sinemasının Tartışmalı İlkleri - Watching the Shadow / Controversial Firsts in Turkish Cinema
Türk Sinemasının geçmişine indikçe bilinmezlik ve belirsizliklerle dolu, sinema yazarları tarafından aktarılagelen bir tarihle karşılaşıyoruz. Bu projeyi gerçekleştirmekteki amaç yanlış ya da eksik bilinen “ilk” leri ortaya çıkarabilmektir. Sinema tarihçilerinin ortaya koyduğu belgelerden hareketle, dönemin gazete ve dergileri taranarak bazı eksik parçalardan bütüne, ya da tartışılan bazı konuların netleştirilmesine doğru çalışmak ana hedefler arasındaydı. Özellikle Türk sinemasının erken dönemine (1896-1922) odaklanan film kapsamında; Osmanlı arşivi, yabancı kaynaklar, gazete ve dergiler taranarak, çoğu bilinmeyen yeni belgeler gün ışığına çıkarılmış oldu. İlk film gösteriminin aslında İstanbul’da Sponeck Salonu’nda değil de İzmir’de gerçekleştirildiği, beyazperde ve sahnedeki ilk kadınların bilinenlerin aksine daha geçmişe dayandığı, Sarayda ilk gösterimi yapan kişinin “Hokkabaz Bertrand” dan gerçek kimliğine dönüştüğü, ilk renkli filmin bilinen “Halıcı Kız” değil de ondan daha önce gerçekleştirildiği, ilk gösterilen filmlerin de “Pençe ve Casus” olup olmadığına uzanan, “doğru ya da eksik bilinen yanlışları” belgelerle ortaya koyan akademik bir bakış açısıyla gerçekleştirilmiş bir filmdir.
Gölgenin Seyri / Türk Sinemasının Tartışmalı İlkleri belgeseliyle bir yolculuğa çıkıldı, Lumiere’lerin trenlerine bir göndermedir aslında duraktan duraklara... Kimi duraklarda sorular soruyor, kimi duraklarda ise durakların adını değiştirerek yola devam ediyoruz... Seyre devam...
As we delve into the past of Turkish Cinema, we encounter a history full of obscurity and uncertainties, as told by film critics / cinema historians. The purpose of this project is to reveal the wrongly or incompletely known "firsts" in Turkish Cinema. Taking the documents produced by cinema historians as starting points, we aimed to fill in the gaps by scanning the newspapers and magazines of various periods, searching for the missing parts to reach the whole truth, or to clarify some of the controversial issues. In our film, focusing on the early period of Turkish cinema (1896- 1922) which is mostly unknown, we brought to light many unknown documents after going through the Ottoman archives, foreign sources, newspapers and magazines. This is a film made from an academic point of view, documenting the facts about the information that has been “mistakenly accepted as correct or just incomplete.” To mention but a few; the first film screening actually took place in Izmir, not at Sponeck Hall in Istanbul as commonly believed. The first women on the screen and on the stage date back to an earlier time than we know. The person who held the first screening in the palace was not actually the court jester Bertrand. The first colour film was made before “Halıcı Kız” and the first films shown in Turkey were not “Pençe” and “Casus”. We embark on a journey with the documentary “Watching The Shadow / Controversial Firsts in Turkish Cinema”, going from stop to stop just as the Lumiere brothers’ train... We ask questions at some stops and sometimes we change the names of the stops and continue on our way... Hoping that our audience will keep watching our film, join us on this journey…
Türkiye Turkey / 2021 / 126’ / DCP / Renkli Color / Türkçe Turkish
Yönetmen / Director: Müjgan Yıldırım
Metin / Text: Müjgan Yıldırım
Film Editor /Post P. Supervisor: Tuvana Simin Günay
Danışman / Adviser: Burçak Evren
Orijinal Müzik / Original Music: Emre Zengineken
Seslendiren / Dubbing: E. Deniz Gürsucu – Suat Çalık
Animasyon / Animation: Alpagut Aykut Tüzemen
E-posta / E-mail: mujganyildirim@maltepe.edu.tr
Müjgan Yıldırım
Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu. Aynı yıl Hürriyet Gazetesi “Pazar” ekinde başlayan gazetecilik hayatına, Tempo, Nokta Yayınları-Arkitekt, TRT, Coliseum Life, Karaf Magazin Şarap ve Yaşam Kültürü gibi çeşitli dergi ve televizyonlarda editör ve yayın sorumlusu olarak devam etti. Master ve doktora eğitimini Marmara Üniversitesi Sinema- Televizyon bölümünde tamamladı. Çektiği iki belgeselle (Çoban Yıldızı / Bedia Muvahhit ve Paris Apartmanı) başta Ankara Film Festivali olmak üzere, ulusal ve uluslararası festivallere katıldı. TRT İstanbul Radyosu’nda “Hayal Feneri” ve “Pencere Önü Çiçekleri” adlı programların yapımcılığını ve sunuculuğunu yaptı. Yazarın, “Doğan Kuban- Bir Rönesans Adamı”, “Edebiyatçı Mimarlar Antolojisi” ile 2014 yılında Burçak Evren’le birlikte hazırladığı “Türk Sinemasının İlk Uzun Metrajlı Çizgi Filmi: Evvel Zaman İçinde” adlı kitaplarının yanı sıra, Literatür Yayıncılık adına yayıma hazırladığı başta “Film Yapımının Temelleri- Jane Barnwell”, “19. yy’da İzmir Kenti-Rauf Beyru”, “Turgutreis – 1974-Suha Özkan, Richard Plunz” olmak üzere birçok kitabı bulunmaktadır. Doğuş Üniversitesi’nde başladığı akademisyenlik hayatına, Maltepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi’nde Doçent kadrosuyla, Çizgi Film ve Animasyon Bölüm Başkanı olarak devam etmektedir.
After finishing her graduate studies at Yıldız Technical University, Faculty of Architecture, Department of Architecture, she started her journalism career at Hürriyet Newspaper’s “Sunday” supplement and continued as editor and coordinator in various magazines and television companies such as Tempo, Nokta Publications-Arkitekt, TRT, Coliseum Life, Karaf Magazin Wine and Life Culture. She earned her Master’s and PHD degrees at Marmara University’s Cinema-Television Department. She participated in national and international festivals, including Ankara Film Festival, with two documentaries she shot (Like a Venus / Bedia Muvahhit and Paris Apartment). She produced and presented the programs "Hayal Feneri" and "Pencere Önü Çiçekleri " at TRT Istanbul Radio. Dr Yıldırım wrote and published “Doğan Kuban- Bir Rönesans Adamı”, “Edebiyatçı Mimarlar Antolojisi” and “Türk Sinemasının İlk Uzun Metrajlı Çizgi Filmi: Evvel Zaman İçinde” which she prepared with Burçak Evren in 2014. She also prepared many books for publication on behalf of Literatür Publishing, among which are “Film Yapımının Temelleri-Jane Barnwell”, “19.yy’da İzmir Kenti- Rauf Beyru”, “Turgutreis-1974 Suha Özkan, Richard Plunz”. She started her academic career at Doğuş University and continues as Associate Professor at Maltepe University’s Faculty of Fine Arts as the Head of Cartoon and Animation Department.
Filmografi / Filmography
2007 Selimiye Cami – Selimiye Mosque / Doğan Kuban
2000 Çoban Yıldızı - Like a Venus / Bedia Muvahhit
1996 Paris Apartmanı, Paris Apartment
Belgesel
Özel Gösterimler
Twitter'da AnkaraFF
32. ANKARAFF
-
VEKAM Ankara Özel Gösterimi
-
Kerr
-
Kara Trenle Götürdüm Şehrimi
-
Gölgenin Seyri / Türk Sinemasının Tartışmalı İlkleri - Watching the Shadow / Controversial Firsts in Turkish Cinema
-
Efsaneler / Legends
-
Sen Ben Lenin / You Me Lenin
-
Sardunya / Geranium
-
Sabırsızlık Zamanı / Time Of Impatience
-
Okul Tıraşı / Brother's Keeper
-
Lacivert Gece / Dark Blue Night
- Tümünü Göster